Fietsen naar Fatima - Dag 12 Lourdes

woensdag 26 juli 2017 | VNB

De fietsers komen vandaag aan in Lourdes! Daar worden ze enthousiast ontvangen door familie, vrienden, pelgrims en vrijwilligers. Ook is de uitreiking van de cheque van de sponsorfietstocht: 20.000 euro hebben de fietsers en sponsors bij elkaar gebracht om voor mensen die minder draagkrachtig zijn, een reis mogelijk te maken naar Lourdes of andere bestemmingen van VNB. De fietsers proosten in café Jeanne d'Arc op hun eerste deel van de tocht met een welverdiend drankje.

Dinsdag 25 juli - Verslag van Anneke
We beginnen met een brand oefening. Niets ernstigs hoor. Maar iedereen was wel mooi op tijd wakker. Doordat wij de grote 40 liter container op de gang aan het vullen waren met snelkokers kokend water, kwam er teveel damp omhoog en ging het alarm af. De container verplaatst en probleem opgelost. Alleen bleef het alarm nog heel lang na-loeien. Om 8 uur zat iedereen alweer op de fiets. Zij werden uitgezwaaid door een groep Belgen die ook onderweg zijn naar Lourdes. We zijn dus heel internationaal bezig. Het is wederom prachtig weer nu. 18 graden. We zullen het wel allemaal verdiend hebben. We rijden nu naar Cadillac met onze volkswagen bus. Vandaag wordt er een extreem lange tocht gefietst. 147 - 177 en 207 kilometer. Misschien moeten we vanavond eerst de fietsbroeken  gaan controleren op slijtage plekken. Maar nu eerst de koffiepauze. Ik begrijp geloof ik nog niet helemaal hoe ze dat doen, die fietsers fietsers van ons. De snelle Jelles staan al binnen 2 uur na het starten aan onze koffietafel. Ze hebben er dan al 50 km op zitten. Maar ook de andere groepen schuiven gezellig aan een kwartiertje later. Het is letterlijk en figuurlijk "even bijtanken" en bij een goed "tankstation" is er altijd iets te eten. Ook onze bus heeft "trek" gekregen, dus er zal nog getankt moeten worden. De tweede tankbeurt deze reis. Breek je tent op, ga op reis, is intussen een vast onderdeel van deze reis geworden. Het is dus weer inpakken en wegwezen. Deze keer naar Roquefort. We hebben tussen vele mooie wijngaarden gezien. De druiven doen het goed hier aan de ranken. Maar...... waar halen de fietsers in vredesnaam de fut vandaan. Bij de lunch hebben ze al 83 - 94 en 105 km gefietst. En allemaal komen ze even zo vrolijk binnen gefietst. Vallen dankbaar aan op de soep en het stokbrood met eiersalade en/of de gewone boterhammen. Trouwens,........... er wordt wat afgestempeld hoor op de pelgrimspassen. Ik denk dat die te klein zijn. Misschien kunnen we wel een inlegvellen creëren. We rijden we door naar Roquefort voor een lekker stuk meloen en pannenkoek, yoghurt met muesli en fruit. Als ik dit thuis allemaal zou opeten, dan werd ik binnen de kortste keren vierkant. Vandaag is er voor de snelle Jelles en een deel van de catering de mogelijkheid om een museumstop te maken. Zij fietsen naar het museum van Notre Dame des Cyclistes. Hier hangt een imposante collectie . van hele bekende en van de "gewone" fietser. Onze Bert heeft vandaag een shirt geschonken aan het museum. Binnenkort hangt daar dus ook een shirt van de VNB. Bert heeft er wel een dikke knuffel voor gekregen van de madam. Dan rijden we door naar het hotel in Cazeres sur l'Adour. Voor zessen is iedereen binnen op de groep na die naar het museum zijn geweest. Om half 7 zijn ook zij binnen. Fantastisch. Nu nog één nachtje slapen, dan zijn we in Lourdes.

Spreuk van de dag
Geen doel is te ver als je plezier hebt in wat je doet.

Woensdag 26 juli - Verslag van Anneke

We starten met heerlijk rustig weer en 16 graden. Het zonnetje moet nog komen, maar het is nog vroeg. En we zijn eigenlijk zelf allemaal al een zonnetje. Het is rustig rijden deze morgen en er leiden vele wegen naar naar Sévignac, onze koffieplaats. Vele kilometers rijdt de oranje bus vóór ons, dan ineens, is ie verdwenen en verschijnt ie zomaar weer via een hele andere weg. Het blijft altijd spannend zo. Hoe dan ook, we vinden elkaar altijd weer terug op de pauzeplaats. Na ongeveer 95 fietskilometers komen we vandaag aan in Lourdes. Ik kijk ernaar uit. Even een onderonsje met Maria. Maar nu eerst de koffie bij de kerk met de "knopen Maria". Een prachtig werkstuk, gemaakt van allemaal knopen. Ik hoor net dat onze snelle Jelles al bijna 1900 kilometer gefietst hebben als ze in Lourdes aankomen. Intussen rijden we de koffiestopplaats op, klappen de tafel uit en ......... begint de zon te schijnen. Het is 9 uur., nog wat fris, maar zoals het er nu naar uit ziet gaat het weer helemaal goed komen met het weer. 10 over 11 rijdt alles weer. De zon schijnt, 20 graden, een klein beetje bewolkt. Naast mij in de bus  wordt de opmerking geplaatst: "Goh, het is hier wel erg landelijk, de neus gaat er van open". Een echte boerenlucht dus. Bij de koffiepauze is trouwens onze eerste gastrijder gearriveerd. Titus rijdt het laatste stuk met ons mee om zo alvast een beetje warm te draaien voor de fietstocht naar Santiago en Fatima. In het eerste stuk van vandaag zat of zaten wel een paar pittige molshopen, hoor ik vertellen. Eéntje was er 15/20 %. En toch zijn ze allemaal op de koffie afgekomen. En ook op de soep in Espoey. Zo zoetjesaan fietst ook hier iedereen mooi op tijd binnen. Ze. Hebben er zin in en ruiken de stal lijkt wel. En nu dan nog die laatste 21  kilometer. Bij de lunchstop sluiten nog twee gastrijders aan. Ook deze twee dames, Margot en Nellie, fietsen straks mee naar Fatima. Nu dan naar Lourdes. We zijn er bijna. Even over half 3 rijdt de eerste groep binnen bij het local van de VNB. Al snel volgt de rest ook. Een lekker koel glaasje fris staat daar al te wachten op hen. Als iedereen is gefeliciteerd en "behangen" met een ere teken, wordt er nog een welkomstlied gezongen waarvan de tekst een korte samenvatting van deze tocht is. In kolonne fietsen ze naar het heiligdom om een groepsfoto te laten maken. De fotograaf staat al klaar en we worden uitermate enthousiast ontvangen door familie, vrienden en bekenden. Ook de "vakantiegangers " van de kampeerbedevaart en de young travelers staan te juichen als de fietsers binnenkomen. Met zelfgemaakte vlaggen en van alles en nog wat worden we ingehaald. Als de foto is gemaakt gaan we allemaal naar Jeanne d'Arc voor een lekkere pul bier of wat je ook maar wilt. We hebben het verdiend. Er wordt een check overhandigd van 20.000 euro wat er bij elkaar is gefietst. Al met al een hele geslaagde reis.

Spreuk van de dag
Wacht niet op de bijzondere momenten, maar maak de gewone momenten bijzonder.