Fietsreis Lourdes en Santiago - HS1981 Dag 22-24

maandag 2 september 2019 | Thinka Lek

Dag 22: zaterdag 31 augustus

Het is 6.15 uur als de wekker gaat in Sarria. Na 15 minuten sluimeren moeten we er dan toch echt uit, maar dat willen we ook wel want vandaag fietsen we dan echt naar Santiago de Compostella. Er staat nog een pittige 120 km op de planning met 2000 hoogtemeters. Dus nog een keer om 7 uur ontbijten en om 8 uur pleiten.

Voor vertrek wordt zo als de afgelopen 22 dagen netjes een stempel van het hotel gehaald als start van de dag. Extra belangrijk omdat we inmiddels de 200 km grens ruim gepasseerd zijn en je dan minimaal 2 stempels per dag moet verzamelen, om het Compostella certificaat te ontvangen.

De fietsen worden weer van stal gehaald. Garmins en andere fietscomputers worden gereset of opgestart. Bidons worden in de houders gezet. Klaar om te vertrekken zou je zeggen, maar hier in Sarria hangen de wolken nog tussen de bergen. Dus wordt voor het eerst sinds dagen mouwstukken, windbrekers en regenjasjes uit de handbagage gehaald.

De route van vandaag is pittig zoals beloofd. Binnen 1 km van het hotel staat een zeer steile klim te wachten. Deze klim begint met een greffeldrempel, waardoor een aanloop nemen ook haast niet mogelijk is. Het is een kunst om boven te komen of op tijd uit de pedalen te klikken en niet om te vallen. Gelukkig is iedereen dat gelukt. Het parcours gaat verder heuvel op en af. Een route die een ieder mooi op zijn eigen tempo kan afleggen. Tuurlijk wordt er wel tijdig op elkaar gewacht om de groep te reformeren.

En wie dacht dat er alleen navigatiefouten gemaakt worden door de fietsers heeft het mis. De laatste welverdiende koffiestop zou plaatsvinden in Ligonde, Lugo. De fietsers waren er mooi op tijd, maar de catering bleek in de hoofdstad Lugo te staan. Dus fietsten we een stukje verder voor een plaatselijke refugio, waar we heerlijke bakken koffie en grote punten taart nuttigde, jammie.

Na de koffie fietsen we verder naar Arzúa, voor een welverdiende en goed verzorgde lunchpauze, want de catering heeft nog een keer ei met spek gebakken. Ook de restjes worden zo veel mogelijk opgegeten. De bidons worden voor een laatste keer gevuld en de watertanks worden geleegd.

We vervolgen de route over de camino naar Santiago en zien ook steeds meer wandelaars lopen. Als wij de laatste kilometers afleggen, rijdt de catering naar het hotel om te laden en te lossen en om ervoor te zorgen dat ze op tijd op het plein staan om onze aankomst mee te vieren. Wij houden ondertussen nog snel een korte theestop voor een laatste stempel en een koude sinas of cola.

De laatste kilometers tikken onder ons weg. We komen aan in Santiago en maken een foto bij het plaatsnaambord van Santiago. Daarna is het even zoeken in de stad naar het plein van de kathedraal. Santiago heeft steile straatjes, dus daarmee worden ook de laatste hoogte meters gehaald. We komen vanuit een hoger gelegen deel naar het plein toe gefietst, dus moeten we nog een stukje met de fiets op de schouders van de trappen af. In klikken in de pedalen en de laatste meters op de fiets naar het midden van het plein fietsen, waar de catering staat met het wel bekende spandoek: Yes, bestemming bereikt. Wat een geweldige prestatie van ons allemaal! Er worden flessen champagne geopend om de aankomst te vieren en er worden natuurlijk foto’s gemaakt. Er zijn zelfs buitenlandse wandelaars die met ons op de foto willen.

Na het feest op het plein fietsen we naar het station van Santiago, waar de fietsen in de aanhanger geladen moeten worden. Daar heb je als vrouw geen taak in, dus wachten we even in de heerlijke zon.

En dan is het tijd voor dat waar de mannen lang op gewacht hebben: BIER! Bier met appeltaart van de koffie, die de catering voor ons gekocht had. En bier met chips om het zoutgehalte weer aan te vullen.

Vervolgens gaan we naar het hotel om te douchen en te eten. We hebben dit keer een heerlijk dinerbuffet. Ik wordt benoemd tot assistent hotelleider in opleiding en krijg de verantwoording over de vliegtickets. De reis wordt geanalyseerd en we blijken 111,5 uur gefietst te hebben, daarmee 2.617,5 km weg getrapt te hebben en wel 29.225 hoogtemeters achter ons gelaten te hebben (uit betrouwbare bronnen 😉). Margo zingt samen met ons nog een keer ons lied: Schouder aan schouder, met dit keer aan aangepaste tekst op de coupletten. Er wordt door enkele nog een kleine avond wandeling gemaakt en vervolgens wordt er weer heerlijk geslapen

Dag 23: zondag 1 sept

Om 8 uur gaan we gezellig gezamenlijk ontbijten, lekker op tijd om in het ritme te blijven.
Na het ontbijt nemen we afscheid van Ruud en Margo, die hun reis met de auto en de fietsen in de aanhanger naar Nederland vervolgen.

Wij gaan met de gehele groep naar het pelgrimshuis, waar we op vertoning van de stempelpaspoorten ons Compostella certificaat ontvangen. Daarna drinken we gezellig een kop koffie bij de vrijwilligers in de huiskamer van de Lage landen. Hierna bezoeken we de pelgrimsmis in de Franciscuskerk, omdat de kathedraal van binnen gerenoveerd wordt vind deze mis hier plaats. We kunnen dus helaas ook niet het reusachtige wierrookvat zien zwaaien, reden om ooit nog een keer terug te komen. De mis is helaas alleen in het Spaans. Na de mis drinken we gezamenlijk koffie met gebak, om in het ritme te blijven 😉.

Hierna splitst de groep zich op. Er is tijd om souvenirs te kopen. Er wordt geluncht, pizza of tosti. De kathedraal wordt bezocht. En er wij maken ook nog een wandeling door het park

Om 19.00 hebben we weer gezamenlijk een dinerbuffet in het hotel. Sommige maken hierna weer een avondwandeling, de ene wat langer dan de andere, omdat de weg naar het hotel terugvinden zelfs met Google Maps nog wel lastig was.

Dag 24: maandag 2 sept

Om 8 uur ontbijten we weer gezamenlijk. Vervolgens worden de koffers ingepakt en checken we uit. We hoeven pas om 15.00 bij het hotel terug te zijn voor vertrek, dus tijd genoeg voor nog een rondje door de stad. De laatste souvenirs worden geshopt. En in de stad komen we elkaar weer tegen, waarna we besluiten gezamenlijk te gaan lunchen in de stad. Na de lunch nog een laatste rondje en lopen we naar het hotel. Om 15.00 staan de transvers voor en vertrekken we naar de luchthaven. Op de luchthaven checken we in en moeten we wachten, wachten en nog eens wachten. Dan kunnen we eindelijk boarden en vliegen we naar Madrid. Op de luchthaven van Madrid is nog snel tijd voor een toiletbezoek en voor het eten van een broodje gezond. In Madrid stappen we over op het vliegtuig naar Schiphol. De vluchten verliepen goed en we kunnen onder andere de verlichte Eifeltoren nog spotten. We landen op tijd op de polderbaan, rijden een heel stuk over Schiphol en lopen naar de bagagehal. Waar we wat lang op de koffers moeten wachten. Zo hebben we wel mooi tijd om afscheid van elkaar te nemen. Als we de koffers hebben en naar buiten lopen staat er een heel welkomstcomité op ons te wachten. Leuk zo’n groep mensen, bedankt daarvoor. Vervolgens vervolgt iedereen zijn weg naar huis en is iedereen weer veilig thuisgekomen.