Bedevaart Lourdes - LO1944 - Dag 2

zaterdag 5 oktober 2019 | Wil Groen

Onze 2e reisdag van Lisieux naar Niort. 05 oktober 2019

We hoeven niet al te vroeg op want we blijven in de ochtend in Lisieux. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt gaan we richting van de Carmel. Daar is een kapel te bezichtigen en er staat een schrijn met een beeltenis van Theresia. Het is echt mooi om te zien. In de kapel zijn elke dag vieringen met de Zusters Carmelitessen. Na dit korte bezoek gaan we naar het Heiligdom en als wij daar aankomen zien we groepen met kinderen en jongeren, die lopen in processie met allemaal Nonnen als begeleiders. Zij gaan de trappen op en beginnen te zingen het lijken wel engelen. Een geweldige ontvangst voor ons. Wij gaan naar de Crypte en hebben een gebedsviering. Onze Bus/Hotel Pastor Charles had als thema “de Liefde”. Hij wist dit prachtig te verwoorden in zijn overweging. Ook hebben wij een eigen Bedevaartskaars die wij deze hele week zullen branden. Na de viering hebben we tijd tot 12.00 uur om de Crypte, de Basiliek en het overige heiligdom te bezichtigen. Ook voor een kopje koffie is tijd. Als wij nog in de Crypte blijven zien we hele groepen met kinderen met Zusters Benedictinessen bij de tombe staan van de ouders van Theresia. Zij knielen en bidden samen. Het maakt een enorme indruk op iedereen. Dat jonge mensen zo in gebed kunnen zijn. Zal dit onze toekomst voor de kerk zijn? Deze jonge mensen. Wij zijn er hoopvol onder. Als iedereen bij de bus is kunnen we precies om 12.00 uur vertrekken. Onze lunchpakketten staan al klaar. Deze hebben wij vroeg in de morgen met een aantal mensen ingepakt. Ook dan voel je weer dat je echt samen onderweg bent. Een stop van 45 minuten geeft ons de gelegenheid weer heerlijk met elkaar re babbelen. En we rijden door het Franse land, geen files, geen mensen op de weg in de kleine dorpjes heerlijk rustig.
De laatste 100 kilometer en dan zijn we in Niort. We bidden de rozenkrans en dan hebben we gezelligheid met elkaar, we zingen wat, luisteren naar wat verhalen en zo ben je plotseling op de plaats van bestemming. Een heerlijk diner en met het gevoel dat we morgen ons einddoel, Lourdes, bereiken gaan we nog even gezellig bij elkaar zitten en napraten over deze prachtige dag. Een dag vol nieuwe ervaringen.